Mark Harrington

My paintings address the vortex of pictorial space, emphasizing format, surface, transparency and rhythmic horizontal line. I work with diptychs in an effort to resolve two parts into a singular whole. I wish for my paintings, whether large or reduced in scale, to confront the viewer within the vertical plane while provoking the sense of liberation into an unbordered expanse.

Mark Harrington, 2011

 

In their format, color and textural horizontality my paintings focus on space and light. No narrative. No symbolism. No reference. No representation. They may be analogous to aspects of the world and our experience, but are not evocative of conditions outside themselves. However, I want them to mean and to arouse a sense of resolve and upliftedness.

Mark Harrington, 2003

Mark Harrington has picked up the threads of the Abstract Modernism, refreshing and renewing with techniques, colours and materials. It is a conceptual body of work unfolding within the frame of a distinct structure. His paintings have two things in common: structural conformity and a repetition of form – horizontal lines and a diptych format. Instead of a brush, tools are used to draw trace-lines into the layers of paint, in a complex process. In this manner pictorial plates emerge in sublime variety alternating between the hermetically-sealed and the light, between the strangely and the beautifully coloured.

Peter Selz

Mark Harrington arbeitet in einer Zeit der Lust am Narrativen und der Überfülle der Bilder, die eine figurative Malerei favorisiert, an einer Sprache ungegenständlichen Malens. Wie einige andere Zeitgenossen knüpft er an die Abstraktion der Moderne an, und er erfrischt sie mit neuen Techniken, Farben und Materialien. Seit Mitte der neunziger Jahre entsteht so eine konzeptuelle Arbeit, die sich im Rahmen einer klaren Ordnung entfaltet. Allen Bildern von Mark Harrington gemeinsam sind strukturale Gleichförmigkeit und die Wiederholung der Form: horizontale Linien und Diptychon - das heißt, jedes Bild erschafft seine Einheit aus zwei nebeneinander oder übereinander gefügten Teilen. Statt eines Pinsels ziehen Werkzeuge in einem aufwendigen Prozeß Spuren in die Schichten von Farbe. Wie Objekte wirken die Bilder durch ihre massive Holzkonstruktion, die die über eine Kunststoffplatte gespannte Leinwand trägt.

So entstehen Bildtafeln unverkennbarer Handschrift von kleinem bis monumentalem Format. Sie erscheinen spröd hermetisch bis licht und sinnlich, von merkwürdiger bis verführerisch schöner Farbigkeit. In der Logik der Reduktion zeigen sie ihre Vielfalt. Aus der Wiederholung der Mittel erwächst ihre sublime Differenzierung. In der Konzentration auf die Oberfläche entsteht im Laufe der letzten Jahre eine immer raffiniertere "Zeichnung". Die Kompositionen geben Raum für Assoziation, Erzählung, Erinnerung im Kopf des Betrachters, und so erfüllt sich aufs neue der Zusammenhang von Abstraktion und der Ungebundenheit des Geistes.

Petra Giloy-Hirtz

Solo Exhibitions

1986Liberty and Co., London
A Celebration of the Visual Arts, paintings and furniture by Mark Harrington, Aspex Gallery, Portsmouth/Großbritannien
1992New Paintings from Barcelona, Galerie Beyer, München
1994Galeria Carlos Jimenez, Barcelona
1997Galleri S.e., Bergen/Norwegen
Galleri Solvberget, Stavanger/Norwegen
1998Paintings 1995-1997, Galleri F 15, Moss, Oslo
North-Paintings 1996-1998, Mackintosh Museum, Glasgow/Großbritannien
1999Paintings 1999, Nordnorsk Kunstnersenter, Svolvaer/Norwegen
Atelier Boschhof, München
Galleri S.e., Bergen/Norwegen
2000Work in Progress, Villa Waldberta, München
Künstlerwerkstatt Lothringerstraße 13, München
2001...a short walk down a long avenue, Galerie von Linteln & Nusser, München
Galleri S.e., Bergen
Galleri Brandstrup, Oslo
2002Mark Harrington . Malerei, Diözesanmuseum Freising
Kontemplation und ethisches Handeln, Villa Bosch, Radolfzell (mit Thomas Lehnerer)
2003Kora . Recent Paintings, Nusser & Baumgart Contemporary, München
Galleri S.e., Bergen/Norwegen (mit Jon Groom)
2004Zyklus, Christian Dam Galleries, Oslo
New Works, Global Art Source, Küsnacht bei Zürich
2005Notations, Galerie Florian Trampler, Diessen am Ammersee
Christan Dam Galleries, Kopenhagen
2006Track and Field, Nusser & Baumgart Contemporary, München
Tiptoe down to Art, Ausstellung Camera Artis, München (zusammen mit
Hassel Smith)
2007Lazard, Brüssel
Paintings 2007, Stiftung Kaske, München
2008The Shadow-Line, San Jose Museum of Art, San Jose, Kalifornien
2009East West, Edward Cella Gallery, Santa Barbara, Kalifornien
2010Depth of Field, Edward Cella Gallery, Santa Barbara, Kalifornien
2011Between Spaces, Weserburg Museum für zeitgenössische Kunst, Bremen
2012Untitled Journey, Bakersfield Museum of Art, Bakersfield, CA

Group Exhibitions

1982Harrington, Groom, Hamer, Aspex Gallery, Portsmouth/Großbritannien
1983Drawings on Paper, Aspex Gallery, Portsmouth/Großbritannien
1984Staff Exhibition PCAD, Aspex Gallery, Portsmouth/Großbritannien
1987Galleria Lorenzelli, Mailand
1993Selected New Furniture, Foment des Artistas y Desenyadors, Barcelona
1995Galeria Carlos Jimenez, Barcelona
1998Gallery Artists, Galeri S.e., Bergen/Norwegen
1999Exposicio 40x40, Galeria Trius, Barcelona
2001Mediterranean vs. American Abstraction, Galerie von Linteln & Nusser, München
Twenty Years of Aspex Gallery, Aspex Gallery, Portsmouth/Großbritannien
2002Chose your Partner, Galerie von Linteln & Nusser, München
2003Die Himmel der Malerei, Credit Suisse, Palais am Lenbachplatz, München
2004Lofoten International Art Festival 2004 (LIAF 04), Lofoten Islands/Norwegen
Die Farbe Weiß, Galerie Florian Trampler, Diessen am Ammersee
2005West Coast Painting, Galerie Biedermann, München (mit Lawrence Carroll, Marcia Hafif, Lucas Reiner, Hassel Smith)
2007Paint it Blue. ACT Art Collection Siegfried Loch, Ausstellung Weserburg, Museum für moderne Kunst
Galleri S.e., Bergen/Norwegen
2011FRAMING ABSTRACTION: MARK, SYMBOL, SIGNIFIER, Los Angeles Municipal Art Gallery
Guest co-curators: Peter Selz, Marlena Doktorczyk-Donohue. Artists: Lita Albuquerque, Jordi Alcaraz, Gary Edward Blum, Hans Burkhardt, Meg Cranston, Mark Harrington, James Hayward, Charles Christopher Hill, Kevan Jenson, Naomie Kremer, Manfred Müller

Bibliography

1986Liberty and Co., London
A Celebration of the Visual Arts, paintings and furniture by Mark Harrington, Aspex Gallery, Portsmouth/Großbritannien
1992New Paintings from Barcelona, Galerie Beyer, München
1994Galeria Carlos Jimenez, Barcelona
1997Galleri S.e., Bergen/Norwegen
Galleri Solvberget, Stavanger/Norwegen
1998Paintings 1995-1997, Galleri F 15, Moss, Oslo
North-Paintings 1996-1998, Mackintosh Museum, Glasgow/Großbritannien
1999Paintings 1999, Nordnorsk Kunstnersenter, Svolvaer/Norwegen
Atelier Boschhof, München
Galleri S.e., Bergen/Norwegen
2000Work in Progress, Villa Waldberta, München
Künstlerwerkstatt Lothringerstraße 13, München
2001...a short walk down a long avenue, Galerie von Linteln & Nusser, München
Galleri S.e., Bergen
Galleri Brandstrup, Oslo
2002Mark Harrington . Malerei, Diözesanmuseum Freising
Kontemplation und ethisches Handeln, Villa Bosch, Radolfzell (mit Thomas Lehnerer)
2003Kora . Recent Paintings, Nusser & Baumgart Contemporary, München
Galleri S.e., Bergen/Norwegen (mit Jon Groom)
2004Zyklus, Christian Dam Galleries, Oslo
New Works, Global Art Source, Küsnacht bei Zürich
2005Notations, Galerie Florian Trampler, Diessen am Ammersee
Christan Dam Galleries, Kopenhagen
2006Track and Field, Nusser & Baumgart Contemporary, München
Tiptoe down to Art, Ausstellung Camera Artis, München (zusammen mit
Hassel Smith)
2007Lazard, Brüssel
Paintings 2007, Stiftung Kaske, München
2008The Shadow-Line, San Jose Museum of Art, San Jose, Kalifornien
2009East West, Edward Cella Gallery, Santa Barbara, Kalifornien
2010Depth of Field, Edward Cella Gallery, Santa Barbara, Kalifornien
2011Between Spaces, Weserburg Museum für zeitgenössische Kunst, Bremen
2012Untitled Journey, Bakersfield Museum of Art, Bakersfield, CA